JULEHYGGE eller JULESTRESS

Jeg glæder mig i denne tid...…...eller gør jeg? Gør du? 

Der er mange forventninger til os selv og andre i denne tid, hvor hygge i familie og venners skød er i højsædet. 

Der skal helst pyntes op som i Bo bedre, købes de helt rigtige gaver, bages flere forskellige slags småkager og laves konfekt. Vi skal også deltage i julefrokoster og fester og have venner og naboer til julehygge som vi plejer.  Men behøver vi det???? Hvem siger vi skal?

Husker du at mærke efter, hvad du selv har lyst til?  Og så gøre det du har lyst til - og sortere de andre ting fra? Selvfølgelig er det ærgerligt, hvis det er gaverne til børnene, der bliver sorteret fra;-)  - men behøver du at bage så mange småkager, gøre julerent eller lave juledekorationer, hvis du egentlig ikke har tid og lyst til det? Har du prøvet at springe over, hvor gærdet er lavest? Har du prøvet at gøre noget andet end det du plejer? Sker der noget ved det?

Julen er også en tid, hvor vi har mange forventninger til hinanden - vi SKAL hygge os, - men det kan jo godt være, at der sniger sig en lille irritation eller konflikt ind i den ellers så dejlige juleaften eller julefrokost, - og hvad gør du så? 

Hvis du mærker julestress/irritation så prøv følgende: gå ind i et rum for dig selv. Sæt dig godt med fødderne i gulvet og med ret ryg. Luk øjnene. Fokuser på dit åndedræt. Træk vejret helt ned i maven, - mens du tænker på noget meget positivt, - fx en der har gjort dig glad eller noget, der gør dig glad, en dejlig oplevelse...……...bliv ved med at trække vejret helt ned i maven, mens du fokuserer på det positive. Når du ikke længere mærker irritationen/stressen, har øvelsen hjulpet dig:-) Prøv det:-)